IDeA

Eixo 7 – Mobilização de recursos humanos

O processo de massificação escolar desencadeado nas últimas décadas nos países ocidentais tem levado a uma modificação importante na composição social do público escolar. A “escola para todos” implica hoje a inclusão de crianças portadoras de necessidades especiais, alunos pertencentes a meios sociais vulneráveis ou a minorias étnicas, menores em situação de conflito com a lei, estudantes com sérias dificuldades comportamentais ou de aprendizagem. Confrontados com o imperativo de atender a um público tão heterogêneo, os sistemas de ensino têm sido levados a mobilizar novos agentes educativos ou, ainda, a requalificar os recursos humanos com os quais já contavam tradicionalmente.

Neste eixo, um grupo de trabalhos coloca em relevo a atuação de novos perfis profissionais que vêm cooperar com aqueles já estabelecidos no enfrentamento desses desafios educacionais – especialmente daqueles desafios que dizem respeito ao atendimento de estudantes oriundos de contextos de alta pobreza. Em tais contextos, um dos problemas mais frequentes reside na distância cultural entre famílias e universo escolar. Frente a isso, escolas têm instituído “programas de aconselhamento” e de mediação que ficam a cargo de profissionais especialmente preparados para essa função – chamados de school counselors, family-school liaisons, coordenadores de pais, dentre outras denominações. Em comum, esses profissionais têm a atribuição de “fazer a ponte” entre a escola e seus usuários (famílias e alunos), além de outras funções que podem assumir de acordo com cada contexto – por exemplo, assessoria pedagógica aos professores, visando desenvolver uma abordagem multicultural das questões que emergem no cotidiano escolar.

Também na linha de uma assessoria pedagógica aos professores – porém, agora, com foco na aprendizagem em si –, surge outro tipo de profissional, denominado coach, cuja atuação consiste em subsidiar os docentes na tomada de decisões relativas ao ensino de determinada disciplina (em aspectos como currículo, metodologia, avaliação), na qual deve ter formação especializada.

Vale destacar que um dos textos, discutindo as razões do sucesso acadêmico finlandês ressalta a diversidade e o alto nível de capacitação dos recursos humanos mobilizados pelo sistema de ensino do país. No intuito de reduzir as desigualdades de aprendizagem, escolas finlandesas se beneficiam do trabalho de profissionais como o assistente do professor (que atua junto ao aluno em sala de aula) ou o professor especial (que tem formação pedagógica mais prolongada do que os demais). Tais escolas contam com uma equipe multidisciplinar composta por membros do corpo docente regular, professor especial, conselheiro escolar, além de profissionais externos (assistente social, pessoal da área da saúde e da habitação etc.).

Outro grupo de trabalhos incluído neste Eixo trata da qualificação de recursos humanos já tradicionalmente presentes no sistema de ensino – no caso, diretores e professores. Chama a atenção o maior número de trabalhos voltados para o papel da liderança escolar, o qual tem sido ressaltado como um dos principais fatores de eficácia da escola, cujo efeito é mais significativo quando se trata do atendimento a públicos vulneráveis. Diante desses públicos, os perfis de liderança eficaz, discutidos nos textos, contemplam aspectos como: a criação de expectativas positivas sobre os alunos e a comunidade; o estabelecimento de uma relação construtiva com as famílias e de um clima institucional de confiança e colaboração; a implantação, nas escolas, de programas de intervenção focados na aprendizagem, como atividades de afterschool e de verão, tutorias etc.

Com relação à figura do professor, dois trabalhos abordam situações de capacitação dos docentes para lidar com dimensões do currículo escolar nem sempre valorizadas em sua formação inicial e consideradas importantes diante dos públicos que suas escolas atendem (no caso, artes e habilidades socioemocionais). Cumpre salientar, ainda, que o texto sobre a Finlândia, evidenciando a importância geral dos recursos humanos, enfatiza, no interior deles, o papel do professor. Nesse país, um conjunto de aspectos favoráveis no âmbito da profissão docente configura um “circuito virtuoso”: status elevado e boas condições de trabalho e de remuneração geram maior número de interessados em se tornar professores, levando a uma forte seletividade em seu recrutamento que, combinada com programas intensos de formação, asseguram um alto nível de competência profissional.

The process of school massification unleashed in the last decades in Western countries have been leading to an important change in the social composition of school public. The “school to all” implies today the inclusion of children with special needs, from vulnerable social groups, ethnic minorities, in conflict with the law, students with serious behavioral and learning difficulties, etc. Faced by the imperative to attend such a heterogenous public, the educational systems have been mobilizing new agents, or yet requalified their traditional human resources.

In this axis, a group of works highlights the action of new professionals that arrive to work together with the traditional ones when facing these educational challenges- especially those regarding the assistance of students from high poverty contexts. In such contexts, one of the most frequent problems is the cultural distance between families and the school universe. Faced by it, schools have been establishing counseling and mediation programs with professionals especially prepared for this- the so-called school counselors, family-school liaisons, parent coordinators, among other denominations. In common, the role of these professionals is to “create a bridge” between school and its users (families and students), besides other functions that can be assumed by them according to each context- for example, pedagogical help to teachers, aiming to develop a multicultural approach to issues that emerge in the school everyday life.

Also, in this perspective of teacher pedagogical support- but this time focusing on learning itself- there is another type of professional with a specific formation, called coach, who subsidizes teachers to make decisions related to the teaching of a subject (in aspects such as curriculum, methodology, and evaluation).

We should point out that one of the texts, discussing the reasons for the Finish academic success, highlights the diversity and the high level of training of the human resources mobilized by the educational system of that country. To reduce learning inequalities, Finish schools benefit of the professional work of teacher assistants (who work together with the students in the classroom) or the special-needs teacher (with a longer pedagogical training than the others). Such school have a multidisciplinary team composed of the regular teachers, the special-needs teacher, school counselor, together with other individuals from outside the school (social assistant, representatives of the health and public housing systems, etc.)

Another group of works included in this axis deals with the qualification of traditional human resources in the educational system- the principals and teachers. It is interesting the larger number of workers focused on the role of school leadership, which has been shown one of the main factors for school efficiency, whose effects is more meaningful when dealing with a more vulnerable public. Faced by this public, the profiles of efficient leadership, discussed in the texts, approach aspects such as: the creation of positive expectations among students and the community; the establishment of a constructive relationship with families and an institutional environment of trust and collaboration; the implementation, in schools, of intervention programs focused on learning, as well as afterschool and summer activities, tutoring, etc.

Regarding the role of teachers, two works approach situations of teacher training to deal with curriculum dimensions that are not always valued in their pre-service training and considered important faced to the public they attend in their schools (in this case, arts and socioemotional abilities). In the text about Finland, it is worth pointing out that, when showing the general importance of human resources, they emphasize the role of the teacher. In that country, a series of favorable aspects to the teaching job creates a virtuous circle: an elevated status, good work condition and remuneration produce a higher number of people interested in becoming teachers, leading to a strong selectivity in recruiting what, combined with intense training programs, guarantee a high level of professional competence.

Inglês

AMATEA, E.; WEST-OLATUNJI, C. Joining the Conversation about Educating Our Poorest Children: Emerging Leadership Roles for School Counselors in High-Poverty Schools. Professional School Counseling, v. 11, n. 2, p. 81-89, 2007.

http://psycnet.apa.org/record/2007-19596-002

Abstract/résumé/resumo: School counselors bring special skills to the effort of educating low-income children. A review of literature on poverty and social class as correlates of student success, teacher expectations, and parent involvement provides a rationale for school counselors expanding their leadership roles in high-poverty schools by (a) serving as cultural broker among students, their families, and school staff; (b) partnering with staff to design more culturally responsive instruction; and © developing a more family-centric school environment.

Os orientadores escolares trazem habilidades especiais ao trabalho de educar as crianças das classes de renda mais baixa. Uma revisão da literatura sobre pobreza e classe social como correlatas do sucesso escolar, expectativas de professores e envolvimento parental fornece a lógica para os orientadores escolares expandirem seus papéis de liderança em escolas com alto índice de pobreza: a) servindo como um intermediário cultural entre alunos, suas famílias e a equipe escolar; b) mantendo parcerias com a equipe para criar um ensino mais culturalmente responsivo; c) desenvolver um ambiente escolar mais centrado na família.

Field of research/terrain de recherche/local da pesquisa: Estados Unidos

CAMPBELL, P.; MALKUS, N. The Impact of Elementary Mathematics Coaches on Student Achievement. The Elementary School Journal, v. 111, n. 3, p. 430-454, 2011.

https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/657654

Abstract/résumé/resumo: Elementary mathematics coaches are placed in schools to construct leadership roles and to provide on-site, collaborative professional development addressing mathematical content, pedagogy, and curriculum in an effort to enhance instruction and improve student achievement. This 3-year randomized control study found that over time coaches positively affected student achievement in grades 3, 4, and 5. In these grades, this significant positive effect on student achievement was not evident at the conclusion of the first year of placement of a coach in a school but emerged as knowledgeable coaches gained experience and as a school’s instructional and administrative staffs learned and worked together. The coaches in this study engaged in a high degree of professional coursework addressing mathematics content, pedagogy, and coaching prior to and during at least their first year of placement. Findings should not be generalized to coaches with less expertise.

Coaches de matemática básica são colocados nas escolas para construir papéis de liderança e oferecerem desenvolvimento profissional colaborativo in loco sobre conteúdo matemático, pedagogia e currículo, dentro de um esforço para melhorar o ensino e o rendimento estudantil. Esse estudo randômico controlado, com duração de 3 anos, revelou que ao longo do tempo, os coaches influenciaram positivamente os desempenhos dos alunos do 3º, 4º e 5º anos. Nessas séries, esse efeito significativamente positivo no desempenho estudantil não ficou evidente ao fim do primeiro ano de trabalho do coach na escola, mas apareceu quando os coaches foram ganhando experiência e o corpo docente e administrativo da escola também aprendeu e começou a trabalhar junto. Os coaches nesse estudo se engajaram em uma formação profissional de alto nível sobre o conteúdo matemático, pedagogia e técnicas de coaching antes e durante, pelo menos, o primeiro ano na escola. Os resultados não devem ser generalizados para coaches com menos conhecimento.

Field of research/terrain de recherche/local da pesquisa: Virgínia (EUA)

CUNNINGTON, Marisol; KANTROWITZ, Andrea; HARNETT, Susanne; HILL-RIES, Aline. Cultivating Common Ground: Integrating Standards-Based Visual Arts, Math and Literacy in High-Poverty Urban Classrooms. Journal for Learning Through the Arts, v. 10, n. 1, 2014.

https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1050589.pdf

Abstract/résumé/resumo: The “Framing Student Success: Connecting Rigorous Visual Arts, Math and Literacy Learning” experimental demonstration project was designed to develop and test an instructional program integrating high-quality, standards-based instruction in the visual arts, math, and literacy. Developed and implemented by arts-in-education organization Studio in a School (STUDIO), in partnership with the New York City Department of Education, the “Framing Student Success” curriculum was designed by experienced professional artist instructors collaborating with school-based visual arts, math, and literacy specialists and classroom teachers. “The Framing Student Success” curriculum units were designed to make explicit connections between subjects (visual arts and ELA or math), while maintaining the integrity, depth and rigor of instruction in both subject areas. While students were receiving arts-integrated instruction during each of the twelve six-week units, classroom teachers and arts specialists were receiving embedded professional development. Regular cross-site professional development was also provided for teachers, specialists, and school administrators. As a randomized control trial study, the three-year “Framing Student Success” study provides robust evidence of the potential impacts of an interdisciplinary, arts-integrated curriculum for students growing up in poverty. The mixed-method study assessed the effects of staff professional development and standards-based arts-integrated instruction in three urban, high poverty elementary schools. Results indicate that rigorous interdisciplinary instruction that links visual arts, literacy, and math skills, and supports cognitive skill development, can increase students’ literacy and math learning while nurturing their art making skills and enhancing their ability to meaningfully reflect on their own work and that of their peers. Qualitative findings suggest that interdisciplinary educator collaborations were critical to project success, and highlight the project’s successful engagement of lower-performing students and students with disabilities. Survey and focus group results suggest that training can build the capacities of teachers, arts specialists, and administrators to implement an interdisciplinary curriculum, providing educators with additional tools to teach engaging, common Core aligned lessons addressing academic and cognitive competencies.

O programa experimental Framing Student Success: Connecting Rigorous Visual Arts, Math and Literacy Learning foi desenhado para desenvolver e testar um programa de ensino que integre um ensino de alta qualidade, baseado em padrões, em artes visuais, matemática e letramento. Desenvolvido e implementado pela organização de arte em educação Studio in a School (STUDIO) em parceria com a Secretaria de Educação da cidade de Nova York, o currículo Framing Student Success foi desenvolvido por experientes instrutores-artistas profissionais em colaboração com os professores titulares das turmas, os professores de artes visuais, matemática e especialistas em letramento. As unidades do currículo Framing Student Success foram desenhadas para explicitar as conexões entre as disciplinas (artes visuais e linguagem ou matemática), mas mantendo a integridade, profundidade e o rigor de ensino em ambas as disciplinas. Enquanto os alunos recebiam o ensino integrado às artes, durante cada uma das 12 unidades de seis semanas de duração, os professores titulares e os especialistas em artes passavam por um desenvolvimento profissional embutido. O desenvolvimento profissional regular também foi oferecido para os demais professores, especialistas e administradores escolares. Sendo um estudo randômico controlado de três anos, o Framing Student Success oferece evidências robustas dos impactos em potencial que um currículo interdisciplinar com integração de artes pode oferecer para alunos que vivem em locais pobres. O estudo com diferentes métodos avaliou os efeitos do desenvolvimento profissional da equipe e do ensino baseado em padrões de artes integradas; foi realizado em três escolas de Ensino Fundamental urbanas e com alto índice de pobreza. Os resultados indicam que um ensino interdisciplinar rigoroso que ligue artes visuais, letramento, habilidades matemáticas e que apoie o desenvolvimento de habilidades cognitivas pode aumentar o letramento e a aprendizagem matemática dos alunos enquanto nutre suas habilidades artísticas e aumenta suas habilidades de reflexão sobre seus próprios trabalhos e de seus colegas. Os resultados qualitativos sugerem que as colaborações interdisciplinares dos educadores foram críticas para o sucesso do projeto e enfatizam o engajamento bem-sucedido de alunos com baixo desempenho e com necessidades especiais. Os resultados de uma survey e de um grupo focal sugerem que o treinamento pode construir capacidades nos professores, especialistas em artes e administradores, a fim de implementar um currículo interdisciplinar, dar aos educadores as ferramentas adicionais necessárias para ensinar de forma envolvente as aulas base lidando com competências acadêmicas e cognitivas.

Field of research/terrain de recherche/local da pesquisa: Nova York (EUA)

DRETZKE, B. J.; RICKERS, S. R. The family liaison position in high-poverty, urban schools. Education and Urban Society, v. 48, n. 4, p. 346-363, 2016.

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0013124514533794?journalCode=eusa

Abstract/résumé/resumo: This study examined the roles and responsibilities of family liaisons working in urban schools with enrollments characterized by high poverty, high mobility, and ethnic diversity. Results indicated that the major responsibilities of the liaisons were creating a trusting and welcoming environment, facilitating parent involvement in the school, keeping parents informed on school-related topics, and connecting parents with resources. During job shadows, family liaisons were primarily observed coordinating parent involvement activities, interacting with students, performing routine office tasks, and carrying out other duties as assigned (e.g., cafeteria supervision). To increase their effectiveness, the liaisons requested greater job clarity, more flexibility in their formal work hours, and less time spent on other duties as assigned. In general, it appeared that the family liaisons investigated in this study placed a stronger emphasis on creating a welcoming environment and establishing trust than has been found in research on family liaisons in more affluent communities.

Keywords: urban education, school improvement, schools.

O estudo analisa os papéis e responsabilidades dos mediadores família-escola que trabalham em escolas urbanas caracterizados por alto índice de pobreza, alta mobilidade e diversidade étnica. Os resultados indicam que as principais responsabilidades desses mediadores eram de criar um ambiente convidativo e de confiança, facilitar o envolvimento dos pais na escola, manter os pais informados de tópicos relacionados com a escola e conectar os pais com os recursos necessários. Durante o acompanhamento das atividades, os mediadores foram observados basicamente coordenando as atividades de envolvimento parental, interagindo com os alunos, realizando tarefas diárias de escritório e desempenhando outras atividades (ex.: supervisão da cantina). Para aumentar sua eficiência, os mediadores pediam maior clareza sobre seu trabalho, maior flexibilidade do horário de trabalho e menos tempo gasto em outras tarefas. Em geral, parece que os mediadores investigados nesse trabalho colocam mais ênfase em criar um ambiente convidativo e estabelecer confiança do que foi percebido em outra pesquisa sobre a mesma função em áreas mais privilegiadas.

Palavras-chave: educação urbana, melhoria escolar, escolas.

Field of research/terrain de recherche/local da pesquisa: Distrito escolar urbano no meio oeste dos EUA (cidade não especificada)

GRUBB, W. Dynamic Inequality and Intervention: Lessons from a Small Country. The Phi Delta Kappan, v. 89, n. 2, p. 105-114, 2007.

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/003172170708900206

Abstract/résumé/resumo: -

Field of research/terrain de recherche/local da pesquisa: Finlândia

JACOBSON, Stephen L.; BROOKS, Sharon; GILES, Corrie; JOHNSON, Lauri; YLIMAKI, Rose. Successful Leadership in Three High-Poverty Urban Elementary Schools. Leadership and Policy in Schools, v. 6, n. 4, p. 291-317, Oct., 2007.

https://ed.buffalo.edu/content/dam/ed/main/docs/newsletter/Fall08-Commissioned-Report-NYS-Ed-Dept.pdf

This study examined the beliefs and practices of three principals during whose tenure their high-poverty urban elementary schools experienced improved student achievement. A two-stage, multiple case-study methodology was employed. First, New York State Education Department (NYSED) school report card data were analyzed to identify case-study sites. Three high-need elementary schools whose student achievement scores improved after the arrival of the current principal were selected for study. Next, a multiperspective interview protocol was utilized to triangulate the perceptions of the administrators, teachers, members of support staffs, parents, and students at each of the three sites to understand how their respective principal contributed to the school’s success. Findings revealed that all three principals responded to the challenges of their high-poverty communities by establishing safe, nurturing environments for children and adults; setting high expectations for student performance, and holding everyone–students, faculty, staff, parents, and themselves–accountable for meeting those expectations. Although different in personal style, all three set clear directions for the school and then influenced members of the school community to begin moving in that direction, in great measure by modeling the behaviors and practices they desired. The article concludes with recommendations about the preparation and practices of school leaders who serve or aspire to serve in high-need communities.

Este estudo examina as crenças e práticas de três diretoras cujas elementary schools localizadas em áreas urbanas de alto nível de pobreza tiveram melhoria no rendimento estudantil. Uma metodologia de duas etapas de múltiplos estudos de caso foi empregada. Em primeiro lugar, analisamos os dados das escolas no New York State Education Department (NYSED) para identificar os locais a serem estudados. Três elementary schools com alto índice de necessidade (high-need), cujos resultados dos alunos melhoraram depois da chegada de uma nova diretora, foram selecionadas. Em seguida, um protocolo de entrevista de múltiplas perspectivas foi utilizado para triangular as percepções de gestores, professores, membros das equipes de apoio, pais e estudantes em cada um dos locais para entender como as respectivas diretoras contribuíram para o sucesso da escola. Os resultados revelaram que todas as três diretoras responderam aos desafios de comunidades com elevado índice de pobreza, estabelecendo ambientes seguros e convidativos para crianças e adultos; estabelecendo expectativas elevadas para a performance dos alunos e mantendo em todos – alunos, professores, funcionários, pais e elas mesmas – um senso de responsabilidade para alcançar essas expectativas. Apesar de estilos pessoais diferentes, todas as três estabeleceram direções claras para a escola e então influenciaram membros da comunidade escolar para seguir naquela direção, em grande medida ao servirem de exemplo para os comportamentos e práticas que almejavam. O artigo conclui com recomendações sobre a preparação e práticas de líderes escolares que trabalham ou querem trabalhar em comunidades com alto nível de precariedade.

Field of research/terrain de recherche/local da pesquisa: Estado de Nova York (EUA)

KAMPER, Gerrit. A profile of effective leadership in some South African high-poverty schools. S. Afr. J. Educ., Pretoria, v. 28, n. 1, p. 1-18, Feb., 2008.

https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1149972.pdf

Abstract/résumé/resumo: The struggle of high-poverty schools for survival is well documented. Some have overcome poverty-related odds and performed exceptionally well, prompting the following research question: What elements constitute a profile of effective leadership in high-poverty schools? Investigations conducted at six successful high-poverty schools revealed the contribution of invitational leadership to this success. I look at the personal traits and capabilities of effective leaders in high-poverty schools, as presented in a leadership profile.

Keywords: invitational leadership, poverty in South Africa, South African high-poverty school.

A luta para sobreviver das escolas com alto índice de pobreza é bem documentada. Algumas superaram as probabilidades relacionadas com a pobreza e trabalham excepcionalmente bem, levando à seguinte pergunta de pesquisa: quais elementos constituem um perfil de liderança eficaz em escolas com alto nível de pobreza? Pesquisas nos conduziram a seis escolas de sucesso com alto nível de pobreza, revelando a contribuição de uma liderança convidativa para seu sucesso. Analisei os traços pessoais e as capacidades de líderes eficazes em escolas muito pobres e apresento um perfil de liderança. Palavras chave: liderança convidativa, pobreza na África do Sul, escolas com alto nível de pobreza sul-africanas.

Field of research/terrain de recherche/local da pesquisa: África do Sul

LAPAN, Richard; GYSBERS, Norman; STANLEY, Bragg; PIERCE, Margaret. Missouri Professional School Counselors: Ratios Matter, Especially in High-Poverty Schools. Professional School Counseling, v. 16, n. 2, p. 108-116, 2012.

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/2156759X0001600207

Abstract/résumé/resumo: Results link lower student-to-school-counselor ratios to better graduation rates and lower disciplinary incidents across Missouri high schools. An interaction favorable for promoting student success in school was found between increasing percentages of students receiving free or reduced-price lunch and smaller student-to-school-counselor ratios. In high-poverty schools, those schools that met the ASCA criteria of having at least one professional school counselor for every 250 students had better graduation and school attendance rates, and lower disciplinary incidents.

Resultados conectam proporções baixas de aluno por orientador educacional a melhores índices de formatura e menos incidentes disciplinares nas escolas de Ensino Médio do Missouri. Uma interação favorável para promover o sucesso dos alunos na escola foi encontrada entre porcentagens crescentes de alunos que recebem almoço gratuito ou a preço reduzido e menores proporções de aluno por orientador. Em escolas com alto índice de pobreza, as que seguiam os critérios da ASCA de terem pelo menos um orientador escolar para cada 250 alunos tiveram melhores taxas de formatura e de frequência e menos incidentes disciplinares.

Field of research/terrain de recherche/local da pesquisa: Missouri (EUA)

LEITHWOOD, Kenneth; LOUIS, Karen; ANDERSON, Stephen; WAHLSTROM, Kyla. How Leadership Influences Student Learning. Review of Research. The Wallace Foundation, 2004. (ONG)

https://www.wallacefoundation.org/knowledge-center/Documents/How-Leadership-Influences-Student-Learning.pdf

Abstract/résumé/resumo: This report by researchers from the Universities of Minnesota and Toronto examines the available evidence and offers educators, policymakers and all citizens interested in promoting successful schools, some answers to these vitally important questions. It is the first in a series of such publications commissioned by The Wallace Foundation that will probe the role of leadership in improving learning. As the first step in a major research project aimed at further building the knowledge base about effective educational leadership, available evidence in response to five questions was reviewed. They are: (1) What effects does successful leadership have on student learning? (2) How should the competing forms of leadership visible in the literature be reconciled? (3) Is there a common set of “basic” leadership practices used by successful leaders in most circumstances? (4) What else, beyond the basics, is required for successful leadership? and (5) How does successful leadership exercise its influence on the learning of students? This review of the evidence suggests that successful leadership can play a highly significant – and frequently underestimated – role in improving student learning. This evidence also supports the present widespread interest in improving leadership as a key to the successful implementation of large-scale reform.

Neste relatório os pesquisadores das universidades de Minnesota e Toronto analisam as evidências disponíveis e oferecem aos educadores, criadores de políticas públicas e demais cidadãos interessados em promover escolas de sucesso algumas respostas para questões extremamente importantes. Esta é a primeira de uma série de publicações encomendadas pela Wallace Foundation que investiga o papel da liderança na melhoria da aprendizagem. Como primeiro passo de um projeto de pesquisa maior que objetiva melhorar o conhecimento de base sobre liderança educacional eficaz, revisaram-se as evidências disponíveis para cinco questões, a saber: 1) Quais os efeitos de uma liderança bem-sucedida na aprendizagem dos estudantes?; 2) Como as diferentes formas de liderança apresentadas na literatura podem se conciliar?; 3) Há um conjunto “básico” de práticas de liderança que são colocadas em uso por líderes de sucesso na maioria das vezes?; 4) O que mais, além do básico, é necessário para uma liderança de sucesso?; e 5) Como uma liderança de sucesso exerce sua influência na aprendizagem dos alunos? Essa revisão de evidências sugere que uma liderança bem-sucedida tem papel muito significativo – e frequentemente subestimado – na melhoria da aprendizagem dos alunos. Isso evidencia e também apoia o interesse atual generalizado na melhoria da liderança como chave para a implementação de uma reforma de grande escala.

Field of research/terrain de recherche/local da pesquisa: -

LYMAN, L. Women principals leading learning at poverty’s edge. Journal of 128 Women in Educational Leadership, v. 6, n. 3, p. 187-200, 2008.

http://digitalcommons.unl.edu/jwel/63/

Abstract/résumé/resumo: The author profiles two women principals of color who have successfully enhanced student learning in high-poverty schools. In their leadership narratives, the principals address how the complexity of poverty affects their work, how they affirm the worth and dignity of all, how they influence beliefs and attitudes of staff, why they think their schools have been successful in raising student achievement, and their top three recommendations for how school leaders can most effectively improve the education of poor children. The author concludes with the recommendation that we pay attention to what these leaders know.

A autora traça o perfil de duas diretoras de minorias raciais que tiveram sucesso na melhora da aprendizagem dos estudantes em escolas com alto índice de pobreza. Em suas narrativas de liderança, as diretoras falam sobre como a complexidade da pobreza afeta seus trabalhos, como elas afirmam a dignidade e o valor de todos, como elas influenciam as crenças e atitudes da equipe, porque acreditam que suas escolas foram bem-sucedidas em melhorar o desempenho dos alunos e as três principais recomendações de como os líderes escolares podem efetivamente melhorar a educação das crianças pobres. A autora conclui com a recomendação de que devemos prestar atenção nos saberes dessas líderes escolares.

Field of research/terrain de recherche/local da pesquisa: Illinois (EUA)

Inglês

FANNING, Michael C. P. Developing a Perspective on the Global Achievement Gap: School Leaders as International Collaborators. Educational Leadership and Administration: Teaching and Program Development, v. 19, p. 25-42, Fall, 2007.

https://eric.ed.gov/?id=EJ819948

In recent years American schools and the scholars who study these schools have become focused on bridging the achievement gap. The scholarly literature is most often focused on the discrepancy in achievement in one school, a region, or perhaps one nation. The literature examining the best practices of schools that have bridged this gap occasionally recounts successful strategies; however, the discussion regarding the achievement gap has been nearly silent regarding international law and the obligations all governments have to remove learning inequalities. In addition, the literature rarely discusses the importance of international collaboration. This article introduces all of these topics, with the purpose of encouraging global collaboration between educational leaders and scholars to meet the challenge of providing all children an equitable education in order to close the Global Achievement Gap.

IIZUKA, C.; BARRETT, P.; GILLIES, R.; COOK, C.; MARINOVIC, W. Preliminary evaluation of the friends for life program on students’ and teachers’ emotional states for a school in a low socio-economic status area. Australian Journal of Teacher Education, v. 40, n. 3, p. 1-20, 2015.

https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1057927.pdf

Abstract/résumé/resumo: The purpose of this study was to examine the impact of the FRIENDS for Life program on students’ and teachers’ emotional outcomes in a school serving a high-poverty population. The focus of the intervention was to train/coach teachers with strategies to develop social and emotional skills for students. A single group, pre/post-test design was used to conduct a preliminary investigation of the intervention to improve participants’ social and emotional outcomes. At the end of the intervention, students who were at risk showed significant decrease in their anxiety levels and teacher’s demonstrated significant improvements on their emotional resilience.

O propósito desse estudo foi o de examinar o impacto do programa FRIENDS for life nos resultados emocionais de alunos e professores em uma escola que atende uma população com alto índice de pobreza. O foco da intervenção foi treinar e aconselhar professores com estratégias de desenvolvimento de habilidades sociais e emocionais para seus alunos. Um único grupo, por meio de um pré/post-teste, foi tomado para conduzir uma investigação preliminar da intervenção a fim de melhorar os resultados sociais e emocionais dos participantes. No fim da intervenção, os alunos em risco mostraram um nível significativo dos níveis de ansiedade e os professores demonstraram melhoras significativas em sua resiliência emocional.

Field of research/terrain de recherche/local da pesquisa: Brisbane (Austrália)

LEWIS, Jeffrey L.; KIM, Eunhee. A Desire to Learn: African American Children’s Positive Attitudes toward Learning within School Cultures of Low Expectations. Teachers College Record, v. 110, n. 6, p. 1.304-1.329, 2008.

http://www.tcrecord.org/Content.asp?ContentId=14749

Background: Scholars are bringing much-needed attention to the persistent problem of academic underachievement among African American children in the United States, who continue to lag behind White school children in all socioeconomic groups. This is especially true of impoverished African Americans. Although some link these outcomes to poor student attitudes, recent scholarship casts doubt on the prevalence and significance of the role of adversarial attitudes on school outcomes. In addition, most of the extant research of student attitudes among African American students reflects research with middle school and high school students. We know little about the attitudes of elementary-age African American children living in low-income neighborhoods. Focus of Study: This qualitative study aims to address this gap in our knowledge by examining whether oppositional attitudes toward learning prevail among African American children attending two low-income urban elementary schools in California. We also examine how what African American children say they want in teachers relates to what we document as good teaching. Research Design: This study used a qualitative design that included face-to-face interviews with children, participant observation in the school and after-school labs, and videotape of classroom interactions in after-school sites. We helped establish the after-school sites as pedagogical laboratories designed to examine how less skilled teachers learn to improve their practice and how children learn with an exemplary teacher. Data Analysis: We content-analyzed interview data to examine how children defined and described effective and ineffective teaching. We also used content analysis of participant observations to assess school climate and institutional culture. We developed a code manual to content-analyze videotaped lab data to identify characteristics of the after-school lab that supported positive and productive classroom behaviors in the students. Conclusions: We conclude that low-come urban children do want to learn, regardless of their actual demonstrated ability levels, and they appear to be resilient in this respect. We found that elementary school-age low-income African American children are aware of strengths and deficiencies in their teachers and can name each explicitly. Even within controlling or negative school environments that reflect a pervasive culture of low expectations, they overwhelmingly expressed a desire for teachers who treated them well, helped them learn, and who were fair and caring toward them. Moreover, given the opportunity to work with a teacher who worked with them in ways consistent with what they looked for in good teachers, the children in our study responded with productive classroom behaviors.

NYE, Barbara; KONSTANTOPOULOS, Spyros; HEDGES, Larry V. How Large Are Teacher Effects? Educational Evaluation and Policy Analysis, v. 26, n. 3, p. 237-257, Autumn, 2004.

https://steinhardt.nyu.edu/scmsAdmin/uploads/002/834/127%20-%20Nye%20B%20%20Hedges%20L%20%20V%20%20%20Konstantopoulos%20S%20%20(2004).pdf

It is widely accepted that teachers differ in their effectiveness, yet the empirical evidence regarding teacher effectiveness is weak. The existing evidence is mainly drawn from econometric studies that use covariates to attempt to control for selection effects that might bias results. We use data from a four-year experiment in which teachers and students were randomly assigned to classes to estimate teacher effects on student achievement. Teacher effects are estimated as between-teacher (but within school) variance components of achievement status and residualized achievement gains. Our estimates of teacher effects on achievement gains are similar in magnitude to those of previous econometric studies, but we find larger effects on mathematics achievement than on reading achievement. The estimated relation of teacher experience with student achievement gains is substantial, but is statistically significant only for 2nd-grade reading and 3rd-grade mathematics achievement. We also find much larger teacher effect variance in low socioeconomic status (SES) schools than in high SES schools.

SINK, Christopher A.; STROH, Heather R. Raising Achievement Test Scores of Early Elementary School Students Through Comprehensive School Counseling Programs Professional School Counseling, v. 6, n. 5, p. 350-364, June, 2003.

https://www.jstor.org/stable/42732452?seq=1#page_scan_tab_contents

Francês

TREMBLAY, N.; DUMOULIN, C.; GAGNON, M.; COTE, P. (2014). Les défis de la formation initiale des enseignants du primaire en milieu à risque. McGill Journal of Education, v. 49, n. 2, p. 307–328, 2014.

https://www.erudit.org/fr/revues/mje/2014-v49-n2-mje01793/1029422ar.pdf

Les enseignants débutant leur carrière dans les écoles accueillant une forte proportion d’élèves issus des milieux à risque (MR) seraient plus susceptibles d’abandonner la profession. La formation initiale qui leur est offerte ne leur permet possiblement pas de s’adapter au contexte d’enseignement en MR. Grâce à trois entrevues réalisées auprès de 21 futurs enseignants en stage et de leurs 21 enseignants associés, cette recherche a permis d’identifier trois défis de la formation initiale. Ainsi, il serait important pour les futurs enseignants : 1) d’acquérir une compréhension critique de leur cheminement culturel et des limites de ce dernier ; 2) d’intégrer leurs connaissances des particularités des MR dans leurs pratiques ; et 3) de réguler celles-ci au contexte de pauvreté.

Português

DRAGONE SILVEIRA, Adriana; GOUVEIA, Andréa; SCHNEIDER, Gabriela; FERRAZ, Marcos. (2017). O direito à educação dos alunos em situação de pobreza: uma problematização das condições de qualidade com base no perfil dos professores. Em aberto, v. 30, p. 79, 2017.

http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/3300

A qualidade das escolas do Ensino Fundamental com estudantes beneficiários do Programa Bolsa Família (PBF) é analisada com base no perfil dos professores e mediante o cotejamento dos dados do Censo Escolar de 2015 e do Sistema Presença, que acompanha a condicionalidade de frequência desses estudantes. As desigualdades de atendimento coincidentes entre zona rural, baixo Índice de Desenvolvimento Humano Municipal (IDHM), presença de beneficiários do PBF, docentes temporários e/ou não habilitados descortinam os desafios a enfrentar para uma inclusão com qualidade de estudantes pobres. Os dados sobre vínculo empregatício docente e formação revelam que esses não são problemas exclusivos das escolas com estudantes pobres, havendo uma questão intrínseca de insuficiente valorização da profissão docente. Conclui que é inegável que a alocação de professores estáveis e com maior formação não tem sido aleatória, necessitando de políticas específicas que compreendam que o docente tem um papel fundamental para a permanência com aprendizagem de todos os estudantes.

MARIA CLEMENTINO, Ana; ANDRADE OLIVEIRA, Dalila. Novos sujeitos docentes e suas condições de trabalho: uma comparação entre o Programa Escola Integrada e o Projeto Educação em Tempo Integral. Em Aberto, Brasília, v. 30, n. 99, p. 99-113, maio/ago., 2017.

http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/3333

Na última década no Brasil, observou-se o surgimento de programas de educação em tempo integral impulsionados por mudanças na legislação brasileira com o objetivo de atender crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social e educacional – dentre eles, destaca-se o Programa Mais Educação (PME). Com tais programas, emergiram na escola novos sujeitos docentes com perfis, formações e tarefas distintos daqueles desempenhados tradicionalmente pelos professores. Este artigo traz resultados da pesquisa que buscou, por meio da comparação entre o Programa Escola Integrada (PEI), do município de Belo Horizonte, e o Projeto Educação de Tempo Integral (PROETI), do estado de Minas Gerais, conhecer esses novos sujeitos e suas condições de trabalho e analisar as relações dos referidos programas com as políticas sociais de combate à pobreza. Para tanto, foram realizados estudo da literatura sobre o tema, levantamento documental, observações em escolas, entrevistas e grupos focais com os docentes. Como resultado, verificou-se que, embora os programas tenham se tornado importantes instrumentos de proteção social, sobretudo na percepção dos entrevistados, as escolas operam com muitas dificuldades em implementá-los, principalmente no que se refere a condições de trabalho, infraestrutura disponível e oferta de docentes qualificados.

MEDEIROS, Simone. Iniciativa Educação, Pobreza e Desigualdade Social: concepção e instituição. Em Aberto, v. 30, n. 99, p. 115-128, 2017.

http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/3305

A concepção e instituição da Iniciativa Educação, Pobreza e Desigualdade Social que, por meio de um curso de especialização ofertado em 15 instituições de ensino superior, articula formação continuada, pesquisa acadêmica e difusão do conhecimento, surgiu a partir de reflexões sobre os resultados obtidos nos dez anos de existência do Programa Bolsa Família. O relato apresentado conclui que as políticas educacionais voltadas para a formação continuada dos profissionais da educação básica, sobretudo aquelas que tratam da relação entre pobreza, desigualdades e educação, precisam ser concebidas com vistas à promoção de aproximações entre as instituições de Ensino Superior, os profissionais da educação básica e os contextos sociais empobrecidos, de modo que superem a formação individual limitante e reduzida à titularização em prol da formação de sujeitos sociais com vistas à transformação social.